Læren om Alterets Sakrament
FORORD
Alterets sakrament er det store enhetsbånd som skal forene
de troende til ett legeme (1. Kor. 10, 17). Derfor må læren
om dette mysterium innta en særlig plass i de økumeniske
samtaler. Dertil kommer at det er en nær forbindelse mellom
troen på Jesu realpresens (=hans legemes og blods virkelige
nærvær) og troen på innstiftelsen av et særlig
prestedømme (noe som griper inn i hele Kirkens vesen).
Det første vi må få klarhet om er Jesu nærvær.
Vi vil undersøke på hvilken måte han er nærværende
og hvem som skal forvalte Alterets sakrament. Deretter vil vi forklare
den katolske lære om messeofferet. I et følgende avsnitt
om kommunionen behandles bl. a. spørsmålet om det til
å bli forenet med den hele Kristus er nødvendig å
motta både hostien og kalken.
Messens liturgiske tekst kan en finne i en bønnebok. Vi tilføyer
bare en kort forklaring av messeliturgiens seremonier og noen ord
om søndagsbudet.
I.
JESUS ER VIRKELIG NÆRVÆRENDE l ALTERETS SAKRAMENT
Realpresensen er et av de dypeste mysterier, men samtidig en av de
trossannheter som er klarest bevitnet i den guddommelige åpenbaring.
1. Den bevises for det første av Jesu nattverdstale i Joh.
6, 27?71.
Lenge før Jesus innstiftet den hl. Eukaristi, [Eukaristi;
bokstavelig "takksigelse" er oldkirkens vanlige betegnelse
for Alterets sakrament, som jo er Guds store gave vi skal takke ham
for, og den store kultushandling vi skal takke ham ved.] ville
han ved et høytidelig løfte forberede sine disipler
på dette mysterium, nettopp fordi det (på grunn av realpresensen)
er så ufattelig for den menneskelige fornuft.
Det var også for å gjøre troen
på Nattverdens hemmelighet lettere at Jesus umiddelbart før
sitt løfte gjorde to store undere, ett med brød (bespisningsunderet
i ørkenen) og ett med sitt legeme (vandringen på sjøen).
Det første under er en åpenbaring av hans skapermakt
og et bilde på hvordan han i den hl. kommunionen kan med dele
seg til mange. Ved vandringen på sjøen ville han vise
at han kan unndra sitt legeme naturens alminnelige lover og gjøre
det (liksom en ånd) nærværende der hvor vi etter
menneskelig begrep ikke skulle vente det.
Den symbolske betydning disse mirakler har med
hensyn til Nattverdens sakrament, forklarer hvorfor Johannes (som
ikke pleier å gjenta det som de andre evangelister har fortalt)
tok dem med i sitt evangelium. Det er meget mulig at også
Johannes' bemerkning "Jesus satte seg med sine disipler, og
påsken, jødenes høytid, var nær"
(v. 4) og hans gjentatte omtale av den takkebønn Herren holdt
(v. 11 og 23), hadde til hensikt å føre tankene til
det som skjedde i nattverdssalen kort før påskefesten
ett år senere. Det er nemlig merkelig at Johannes ikke plasserer
sin tidsangivelse ved begynnelsen av sin fortelling - som han ellers
pleier å gjøre - men forbinder den med bespisningsunderet.
Da folket lette etter Jesus for igjen å få brød,
benyttet han anledningen til å tale om det eukaristiske himmelbrød.
Han begynte med å si at man måtte søke ham for
å få "mat som varer ved til evig liv" (v. 27),
"det sanne brød fra himmelen" (v. 32), og tilkjennegav
deretter at han selv er dette "livets brød" (v. 35).
Troen på Alterets sakrament (som et virkelig himmelbrød)
forutsetter troen på Jesu himmelsk-guddommelige opprinnelse,
og derfor handler den første del av Jesu tale særlig
om denne (inntil v. 48). Fra v. 49 går Jesus over til mer uttrykkelig
å tale om Nattverdens sakrament som midlet til å gi seg
selv som livets brød. Gradvis skrider hans tale frem med stadig
klarere ord. I v. 50 sier han at vi må "spise" ham
(og ikke bare "komme" til ham og "tro" på
ham - som i v. 35). Deretter erklærer han i v. 51 at det er
hans "kjød" han vil gi oss å spise. "Det
brød jeg vil gi, er mitt kjød". Jesus taler om
brød han ville gi i fremtiden, altså om noe mer enn en
forening med ham ved troen (som disiplene allerede da hadde adgang
til).
Av særlig betydning er det at jødene oppfattet Jesu
ord i egentlig betydning. De "trettet da med hverandre og sa:
Hvorledes kan han gi oss sitt kjød å spise?" Følgen
var at endog mange av Jesu disipler etterpå forlot ham (v. 66).
Men til tross for dette tok han ikke sine ord tilbake, men bekreftet
dem tvert om på det mest ettertrykkelige. Med de høytidelige
stadfestelsesord "Sannelig, sannelig" som innledning betoner
han om og om igjen at hans "kjød og blod" må
"spises og drikkes" (v. 53-58). Han taler nå ikke
bare om sitt "kjød", men også om sitt "blod"
for å gjøre det klart at han mener sin virkelige menneskelige
natur. Av samme grunn bruker han betegnelsen "Menneskesønnens
kjød" (v. 53 - dvs. det kjød han som menneske har).
Uttrykkelig avviser han den symbolske tolkning ved å si at hans
kjød og blod er "virkelig mat og virkelig drikke"
(v. 55). Fra v. 54 bruker han endog ordet "trogein" (= "å
tygge") istedenfor "phagein" (= det vanlige ord for
"å spise") for enda sterkere å uttrykke at han
mener en virkelig spisning (med munnen). Hvorfor ville Jesus, som
kom til verden for å vitne om sannheten, ha talt slik, dersom
meningen var bare at man skulle tro på ham eller at Nattverden
ikke var annet enn et symbol? Jesus pleide alltid å forklare
sine ord for sine disipler, når de misforstod ham (smi. Matt.
16, 6 flg.).
Når Jesus i v. 63 sier: "Det er ånden
som gjør levende, kjødet gagner intet", vil han
bare avvise den kannibalske oppfatning at hans kjød skulle
spises som en alminnelig kjøttrett til næring for legemet.
Nattverdens livgivende kraft finnes ikke i kjødet som sådant.
Jesus gir oss sitt virkelige legeme å spise, men med det formål
å gi oss derved del i sin ånd (guddom). De ord Jesus
hadde sagt, "er ånd og liv", dvs. de handler om
noe av en overnaturlig orden, et sakrament til å styrke det
åndelige liv. For å fjerne enhver grov materialistisk
forestilling om nattverdsmåltidet henviser han i v. 62 til
sin himmelfart. Kommunionen forener oss med Jesu forherligede legeme
i himmelen, og har derfor ingen ting å gjøre med kannibalisme.
Disiplene forstod fremdeles Jesus
slik at hans kjød og blod virkelig skulle spises og drikkes.
Det var "etter dette at mange av hans disipler trakk seg tilbake
og ikke lenger gikk omkring med ham" (v. 66). Også for
apostlene var det vanskelig å tro på Jesu ord, som de
tydeligvis oppfattet bokstavelig. Derfor spurte han dem: "Vil
også dere gå bort" (v. 67)? Og med smerte tenkte
han på Judas, som ville komme til å forråde ham
den natt da han innstiftet Alterets sakrament (v. 70-71).
2. Jesu virkelige nærvær bevises av innstiftelsesordene.
Innstiftelsen av Alterets sakrament fant sted ved den siste nattverd.
Ved et guddommelig tegn anviste Jesus selv stedet (Luk. 22, 10). På
alle slags måter forberedte han apostlene på at det ville
skje noe stort og hellig under dette måltid. Han sa at han "hadde
inderlig lengtet etter å spise dette påskemåltid"
(v. 15), fordi han "ikke mer skulle spise av det før det
var blitt fullkommet i Guds rike" (v. 16 - Ifølge Lukas
hentydet Jesus ved de siste ord til innstiftelsen av Alterets sakrament,
som han beretter om straks etterpå). Det var også derfor
at han vasket apostlenes føtter - ikke før måltidet
(slik som det var skikk blant jødene), men "under måltidet"
(Joh. 13, 2. 4), nemlig umiddelbart før innstiftelsen av Alterets
sakrament. Han ville tilkjennegi at nå begynte det egentlige
påskemåltid.
Jesus sa uttrykkelig at det han rakte sine apostler, var hans legeme
og blod. "Dette er mitt legeme" . . . dette er mitt blod"
(Matt. 26, 26-28; Mark. 14, 22-24; Luk. 22, 19-20; 1. Kor. 11, 23-25).
Dersom disse ord ikke var ment i egentlig betydning, ville de være
villedende, da det ikke finnes noen hentydning til at de var ment
billedlig, og dette så meget mer etter at Jesus ved sitt tidligere
løfte hadde forberedt apostlene på å ta ordene
i egentlig betydning. [Ordene "Gjør dette
til minne om meg", som Jesus tilføyer, betyr ikke at Nattverden
bare er et minnemåltid, hvor man skal forestille seg at han
er nærværende. Meningen med disse ord er at nattverdsfeiringen
har til formål å "forkynne (minne om) Herrens død"
(sml. 1. Kor. 11, 24-26). Og det er nettopp ved Jesu virkelige nærvær
i de adskilte sakramentale skikkelser at den gjør dette.]
Jesus ville innstifte en blivende ritus, som skulle være sentrum
i den Nye Pakts gudsdyrkelse og det store enhetsbånd mellom
de troende (Ap. Gj. 2, 42; 1. Kor. 10, 17). Men da kan vi ikke anta
at han har villet bruke uklare ord, som må forstås helt
annerledes enn de lyder.
Innstiftelsesordene over kalken er de samme som Moses uttalte ved
opprettelsen av den Gamle Pakt "(Se, det er den Pakts blod som
Herren oppretter med dere" - 1. Mos. 24, 8), og må derfor
i likhet med disse tas i bokstavelig betydning.
Nattverden er en fullkommengjøring av påskelammet (Luk.
22, 15-16), og kan altså ikke likesom dette bare være
et bilde på Kristus. Hvis Jesus bare ville gi et bilde, hadde
påskelammet ("et lam uten lyte", som "det ikke
skulle brytes ben på" - 2. Mos. 12, 5. 46) vært noe
mer fullkomment enn Nattverden.
Med Alterets sakrament er det som med de andre sakramenter i den
Nye Pakt, nemlig at de sakramentale ord bevirker det som de uttrykker.
Dåpsordene f. eks. uttrykker og bevirker en rensning. Absolusjonsordene
i skriftemålet uttrykker og bevirker syndsforlatelse. Således
uttrykker og bevirker nattverdsordene at brød og vin blir til
Jesu legeme og blod. Dersom Nattverden kalles Jesu legeme og blod
bare fordi den meddeler oss en nådekraft fra Jesu legeme og
blod, måtte også døpevannet kalles Jesu blod. Døpevannet
er bare vann, fordi dåpsordene intet sier om en forandring av
vannet.
3. Jesu virkelige nærvær bevises av apostlenes lære.
Paulus sier at Nattverden "gir oss del i Kristi legeme og blod"
(1. Kor. 10, 16) og ikke bare bevirker en nådeforening med Kristus
(slik som dåpen allerede har gjort). En som mottar Nattverden
uverdig, "skal stå til ansvar for Herrens legeme og blod"
(11, 27). Man "spiser og drikker seg selv til doms", dersom
man "ikke akter på Herrens legeme" (11,29).
4. Nattverden er den Nye Pakts manna, og dette for utsetter Jesu
virkelige nærvær.
Hele historien om jødenes frelse var et forbilde på
den Nye Pakt (sml. 1. Kor. 10, 1-4). Således fremstiller det
røde hav dåpens sakrament, og manna Nattverdens sakrament.
Liksom manna næret jødene på deres vandring til
det lovte land, skal Nattverden styrke oss på vår vei
til himmelen. Men det som adskilte manna fra alminnelig mat og gjorde
det til et særlig bilde på Nattverden, var at det falt
ned fra himmelen (ovenfra). Derfor må også Nattverden
være noe som kommer fra himmelen, nemlig ved at den inneholder
Jesus fra himmelen.
5. Jesu virkelige nærvær bevises av tradisjonen.
Hele oldkirken trodde på realpresensen. Dette fremgår
klart av kirkeledernes enstemmige vitnesbyrd. Således skriver
Ignatius, som var en disippel av apostelen Johannes: "Eukaristien
er vår Frelsers, Jesu Kristi, kjød, som har lidt for
våre synder og som Faderen i sin godhet har oppreist; de som
motsier Guds gave, dør" (Smyrn. 7, 1). Augustin uttrykker
sin tro på Kristi virkelige nærvær med følgende
sterke ord: "Hvem blir båret i sine egne hender? Et menneske
kan bli båret ved andres hender, men ingen blir båret
i sine egne hender . . . Likevel finner vi dette i Kristus. Kristus
ble nemlig båret i sine egne hender, da han rakte sitt legeme
og sa: Dette er mitt legeme. Han bar jo dette legeme i sine hender"
(Enarr. 1 in Ps. 33). Samme realisme møter vi hos de andre
kirkefedre. Det kan siteres ikke færre enn 63 teologiske forfattere
fra de første 5 århundrer og fra alle deler av den kristne
verden). Troen på realpresensen kommer også klart til
uttrykk i alle de gamle liturgier både i øst og vest.
[Vi kan nevne: Ignatius d. 107 (Philad. 4; Smyrn.
7, 1); Justin f. ca. 100 (Apol. 1, 66); Ireneus f. c. 140 (Adv. hær.
4, 17, 5; 4, 18, 4); Klemens av Aleksandria f. c. 150 (Pæd.
1, 6, 41, 3); Tertullian f. c. 160 (De resurr. 8); Origenes f. 185
(Horn. 13 in Exod. 3); Kyprian f. c. 200 (De lapsis 16); Dionysius
av Aleksandria d. 264 (hos Eus. H. E. VII, 9); Aphrates Id. ca. 350
(Demonstr. 12, 6); Athanasius f. 295 (Fragm. hos Eutych.); Ephraem
f. ca. 306 (Serm. in hebd. sanct. 4, 4 og 6); Kyrillus av Jerusalem
f. c. 315 (Cath. myst. 4, 3. 6 og 9); Hilarius f. c. 315 (De Trinit.
8, 14); Gregor av Naz. f. ca. 329 (Ep. 171); Basilius f. ca. 330 (Ep.
93); Ambrosius f. ca. 333 (De Myst. c. 8-9); Gregor av Nyssa f. ca.
335 (Orat. cath. 37; Orat. 1 in Christi resurr.); Johannes Krysostomus
f. 344 (Horn. 82 in Mt. 4; hom. 24 in I. Kor. 1 og 4); Augustin f.
354 (Serm 227, 234 og 272; De Trinit. 3, 4, 10; Enarr. in Ps. 33,
1, 10); osv.]
Og om vi ikke hadde alle disse vitnesbyrd fra oldtiden, ville allerede
det faktum at hele kristenheten før reformasjonen trodde på
Kristi virkelige nærvær, være et tilstrekkelig bevis
på at denne lære umulig kan være en villfarelse.
For var den det, måtte vi anta at alle kristne i mange århundrer
hadde vært avgudsdyrkere (ved å dyrke brød og vin
som sin Gud), villedede av Jesu egne ord. Men en slik antagelse er
en bespottelse mot Kristus, som kom til verden for å avskaffe
avgudsdyrkelsen, og som dessuten uttrykkelig har lovet å bevare
sin Kirke mot villfarelser (Matt. 28, 20; Joh. 14, 16. 20; Matt. 16,
18; 1. Tim. 3, 15).
6. Eukaristiens betydning for det religiøse liv er i vesentlig
grad avhengig av troen på Kristi virkelige nærvær.
På grunn av denne tro er Alterets sakrament det hellige midtpunkt,
som fra de første kristne tider av har samlet de troende til
gudstjenestene, og derved bevart kristendommen. Prekener og salmesang
alene kan i lengden ikke samle den store mengden. Det er Kristi nærvær
som gjør gudstjenestene så betydningsfulle at de kan
sikre folkets regelmessige deltagelse.
Realpresensens dype mysterium verner om kristentroens overnaturlige
karakter. Ved det ufattelige under Jesus stadig virker i vår
midte, holder han levende hos oss troen på alt det ufattelige
som han har gjort for oss (og som han engang vil gjøre for
oss i himmelen, hvor han som Gud-menneske vil meddele seg til hver
enkelt). "Han gjorde et minne om sine vidundere, Herren den nådige
og barmhjertige. Han gir dem spise, som frykter ham; han kommer sin
pakt i hu evindelig" (Salm. 111, 4-5).
Realpresensen gjør kommunionen til det store enhetsbånd
mellom de troende, slik at vi gjennom Jesus "er ett legeme, endog
vi er mange" (1. Kor. 10, 17). Den er også meget gagnlig
for hele det moralske liv på grunn av den alvorlige "selvprøving"
(1. Kor. 11, 28) den krever før mottagelsen av den hl. kommunion.
Den tanke at en som mottar Nattverden uverdig, "skal stå
til ansvar for Herrens legeme og blod" (1. Kor. 11, 27), er en
stadig oppfordring til omvendelse og bidrar uten tvil meget til bevarelsen
av skriftemålspraksisen.
Realpresensens store betydning for kristendommen forklarer hvorfor
Jesus betegnet innstiftelsen av Alterets sakrament som ensbetydende
med Guds rikes komme. Sml. Luk. 22, 15-20. Også på flere
andre steder i den hl. Skrift bringes Kristi rike i forbindelse med
Alterets sakrament. Som "prest etter Melkisedeks vis" (dvs.
ved den hl. messe) "hersker han midt blant sine fiender"
(Salm. 110, 2-4). Ved Nattverdsofferet "blir Guds navn stort
blant folkene" (Mal. 1, 11). Sml. også Salm. 22, 26?29.
For oss kristne, som tror på Guds Sønns menneskevorden,
må det ikke være vanskelig å tro på Jesu virkelige
nærvær i Alterets sakrament. Begge disse mysterier hører
sammen. Eukaristien svarer til Inkarnasjonens formål. Guds Sønn
ble jo menneske for gjennom sin menneskelige natur å gi oss
del i sin guddom. Og det er derfor han i Nattverden gir oss sin menneskelige
natur.
Betlehems mysterium henviser til Nattverdens mysterium. I Betlehem
(som betyr "Brødets hus") ble Jesus født og
lagt i en krybbe for allerede da å forkynne hvorledes han engang
ville gi sitt legeme som næring for sin hjord.
Jesu legeme er den nye frukt, som han, den nye Adam, lot feste til
det nye tre, korset, og som vi må spise for å ha livet.
Alterets sakrament, som fra kristendommens
begynnelse av var sentrum i den kristne kult, er et kraftig bevis
for evangelienes historiske pålitelighet og en gjendrivelse
av den såkalte avmytologiseringsdoktrine. Når vi tar i
betraktning jødenes inngrodde avsky for å drikke blod,
er det nemlig helt utenkelig at jødiske forfattere i det jødiske
miljø, hvor kristendommen oppstod, av seg selv ville ha tilskrevet
Jesus innstiftelsen av en religiøs ritus med drikking av det
han påstod var hans blod.
II.
HVORLEDES ER JESUS NÆRVÆRENDE I ALTERETS SAKRAMENT?
Jesu nærvær i Alterets sakrament må ikke oppfattes
som en iboen i brød og vin. Av Innstiftelsesordene må
vi slutte at brødet og vinen blir til Jesu legeme og blod,
m. a. o. at Jesu legemes og blods substans (eller vesen) trer istedenfor
brødets og vinens substans, med bibehold av brødets
og vinens skikkelser. Jesus sa ikke: Her eller i dette (dvs. i dette
brød) er mitt legeme. Han sa: "Dette (som jeg har i mine
hender og som ser ut som brød) er mitt legeme").
[Når Bibelen flere ganger betegner den hl. hostie som "brød"
(liksom også vi ofte taler om det innvidde "nattverdsbrød"),
gir den samtidig tydelig tilkjenne at den er Kristus. "Det brød
jeg vil gi, er mitt kjød" (Joh. 6, 51). Nattverdsbrødet
er det "ene brød", nemlig Kristus (1. Kor. 10, 17).
Det er helt alminnelig at Bibelen nevner tingene etter deres utseende.
Således betegner den ofte engler som "menn" (1. Mos.
18, 2; Dan. 9, 21; Luk. 24, 4; Ap. Gj. 1, 10; osv.).]
I kommunionen mottar vi ikke Jesus i en beholder av brød,
som ville stå som et skille mellom ham og oss. Brødets
og vinens skikkelser, som Jesus forener seg med, danner ikke noe skille.
De bringer oss i kontakt med Jesu legemes og blods substans på
samme måte som de før konsekrasjonen bringer oss i kontakt
med brødets og vinens substans.
Realpresensen er et "troens mysterium".
Likevel kan fornuften hjelpe oss til å danne et visst begrep
om en usynlig, men likevel virkelig, forandring av brød og
vin til Jesu legeme og blod.
Filosofien lærer nemlig at det
er forskjell mellom en ting i seg selv og de fenomener den fremtrer
i (de kvantitative dimensjoner, formen, farven, smaken, osv.). Det
som våre sanser iakttar av en ting, er ikke hele realiteten.
Bak fenomenene må vi anta - og forutsettes det alltid i den
menneskelige tenkning - et subjekt (noe "som ligger under")
eller en substans (noe "som står under"). Fenomenene
tilhører nok tingen, men er ikke selve tingen, og ved Guds
allmakt kan de skilles fra den. Og det er det som skjer i Alterets
sakrament, hvor Gud opprettholder brødets og vinens skikkelser
uten deres egen substans, som han erstatter med Jesu legemes og blods
substans.
Det ovenfor sagte blir lettere forståelig
når vi tenker på et annet og enda større mysterium,
nemlig forbindelsen mellom den guddommelige og menneskelige natur
i Kristus. Ifølge vår kristentro er de to naturer så
forenet at Kristus er bare én person. Vi må ikke si
at Jesus er forenet med Guds Sønn, men at han er Guds Sønn,
dvs. at Jesu menneskelige natur ikke har en egen eksistens, men
har del i Guds Sønns eksistens. Det er derfor at den apostoliske
trosbekjennelse tilskriver Guds Sønn alle handlinger i Jesu
menneskelige natur (unnfangelse, fødsel, lidelse, død).
For å forklare at Jesu menneskelige natur ikke har en egen
eksistens, må vi anta at det i skapningene er en reell forskjell
mellom natur (vesen = hva noe er) og eksistens (at noe er). Bare
i Gud er natur og eksistens ett og det samme. Hans natur er det
å være. Skapte vesener har sin eksistens, men er ikke
sin eksistens. Og fordi deres natur og eksistens er forskjellige
realiteter (forskjellige virkninger av Guds skaperakt), kan Guds
allmakt skille dem, og - slik som han gjør i Kristus - la
den menneskelige natur ha del i Guds Sønns eksistens.
Man kan altså si at en skapning
består av tre komponenter: vesen (natur), eksistens og fenomener.
Gjennom fenomenene har en ting kontakt med omverdenen og blir den
gjenstand for erfaring (det er jo for å synliggjøre tingene
at Gud skaper dem). De kan betegnes som en tings "hocceitas",
noe som gjør den til et "dette" (hoc) vi kan peke
på. Alle de tre komponenter uttrykkes i konsekrasjonsordene:
"Dette-er-mitt legeme". Inkarnasjonens mysterium består
i at Guds Sønns eksistens trer istedenfor Jesu menneskelige
naturs eksistens, og Nattverdens mysterium består i at Jesu
legemes og blods vesen (substans) trer istedenfor brødets og
vinens vesen med bibehold av disses hocceitas.
Inkarnasjonens mysterium hjelper oss
å tro på transsubstansiasjonens mysterium, særlig
også på grunn av den store betydning som den stadig gjentatte
forvandling av brød og vin til Jesu legeme og blod har for
bevarelsen av troen på Ordet som ble kjød.
Jesu legemes og blods substans er usynlige i Alterets
sakrament, likesom enhver substans (også brødets og
vinens substans før konsekrasjonen) i seg selv er usynlig.
For å forklare hvorledes Jesus kan være nærværende
på flere forskjellige steder samtidig, må bemerkes at
han ikke kan det ved sine egne skikkelser. Men det er intet til
hinder for at hans legemes og blods substans forenes med flere forskjellige
skikkelser og gjennom disse er nærværende på forskjellige
steder. En substans inntar nemlig ikke noe sted ved seg selv. Bare
skikkelsene inntar et sted, og det er fra disse en substans får
sin stedsbestemmelse. Vi må derfor ikke søke noen vanskelighet
i den lange avstand mellom himmelen og jorden. Forbindelsen mellom
Jesu legemes og blods substans og de sakramentale skikkelser (og
det samme gjelder forbindelsen mellom hver substans og dens skikkelser)
har intet å gjøre med våre forestillinger om
avstand og stedsforbindelse. For å gjøre seg nærværende
i Alterets sakrament må Jesus ikke stige ned på alteret
og så forene seg med brødets og vinens skikkelser.
Uten noen nedstigning forener han sin substans med de sakramentale
skikkelser, og er derved (ved disses stedsforbindelse med alteret)
nærværende på alteret (like virkelig som han er
i himmelen ved sine egne skikkelser, som er der). Men det bånd
som forener Jesu legemes og blods substans med de sakramentale skikkelser,
er et helt annet (og meget inderligere) enn skikkelsenes stedsforbindelse
med alteret.
Imidlertid bemerkes at all den stund
Jesus ikke er til stede i sine egne skikkelser, bør hans virkelige
nærvær ikke betegnes som et fysisk nærvær.
Med fysisk tenker man mest på det synlige, eksperimentelle.
Ovenstående betraktninger kan nok synes vanskelige Vanskeligheten
kommer derav at Guds skaperakt er ufattelig: Skapningenes frembringelse
ut fra ideer i Gud, uten bruk av noe stoff; deres metafysiske sammensetning;
deres relasjon til tid og rom. Alterets sakrament krever stadig en
ydmyk tro på ham for hvem ingen ting er umulig.
Realpresensen forblir et mysterium, og det er feilaktig å mene
at Kirken bygger sin lære om transsubstansiasjonen på
filosofien. [Også i formuleringen av andre dogmer
brukes det uttrykk fra det vitenskapelige språk for å
tydeliggjøre hva den kristne tro går ut på, men
uten derved å ville begrunne disse dogmer. Sml. f.eks. uttrykkene
"natur" og "person" i Kristologien og Treenighetsdogmet.]
Konsilet i Trient begrunner den ved å henvise til innstiftelsesordene
(Decr. de S. Euch., Cap. 4 De Transsub.). Av Jesu uttrykkelige erklæring
at det han rakte apostlene, var hans legeme og blod, til tross for
at det fremdeles så ut som brød og vin, følger
nødvendigvis at det er forskjell mellom en tings vesen og dens
skikkelser. Man kan heller si at filosofien er bygget på teologien,
enn omvendt. Med Thomas av Akvino bekjenner Kirken at det er troen
det kommer an på. "Troen alene er nok" (Pange lingua).
"Det du ikke forstår, det du ikke ser, forvisser den freidige
tro om" (Lauda Sion). "Ved hørelsen alene tror man
trygt. Jeg tror hva Guds Sønn har sagt" (Adoro Te).
Konsilets hensikt var ikke å dosere filosofi. Det ville bare
på en klar og for enhver forståelig måte uttrykke
at brødet og vinen blir virkelig forvandlet til Kristi legeme
og blod, med bibehold av brødets og vinens utseende ("species").
Med brødets og vinens substans mener konsilet brødet
og vinen i seg selv i motsetning til skikkelsene. At den moderne fysikk
bruker ordet substans om tingen med dens skikkelse, spiller ingen
rolle. Det avgjørende er hvilken betydning konsilet la i ordet
substans, og dette er helt tydelig. Gang på gang taler det i
sine dekreter og definisjoner om forskjellen mellom brødets
og vinens substans og deres skikkelser. For at skikkelsene ikke skal
betraktes som en del av substansen, sies det til overflod at det i
konsekrasjonen skjer "en underbar og enestående forandring
av brødets og vinens hele substans til Jesu legeme og blod,
og at bare skikkelsene av brødet og vinen blir igjen"
(Can. 2 De S. Euch. sacr.).
Det er derfor helt i strid med Kirkens lære når visse
"moderne" teologer har villet tolke transsubstansiasjonen
som en "transsignifikasjon" (forandring av betydning) eller
"transfinalisasjon" (forandring av bestemmelse) uten noen
forandring av brødet og vinen i seg selv. De vil nok bibeholde
ordet transsubstansiasjon. Men dette er vill-ledende, da de med substans
bare mener en tings betydning eller bestemmelse. Mens alminnelig brød
- sier de - er bestemt til å nære vårt legemlige
liv, er nattverdsbrødet bestemt til å nære vår
sjel ved en særlig nådekraft, som Kristus har forbundet
med brødet. Denne teori, som er en total fornektelse av den
"underbare og enestående forandring" konsilet taler
om, er ikke vesentlig forskjellig fra den i can. 1 forkastete lære
at Kristus "bare er til stede som i et tegn eller ved en kraft",
nemlig ved at det knyttes en symbolsk betydning eller en nådekraft
til brødet og vinen. Dersom konsilet med brødets og
vinens substans mente brødets og vinens betydning som næring
for vårt legeme, kunne det ikke tale om en forandring av hele
substansen, da jo skikkelsene beholder sin naturlige næringsverdi.
I Nattverden tilføyes det nok en åndelig næringskraft
til de sakramentale skikkelser, men det er fordi brødets og
vinens substans, som de inneholder, blir forvandlet til Jesu legeme
og blod. En særlig nådekraft er også inneholdt i
de andre sakramenter, uten at det skjer noen vesensforandring i dem.
Døpevannets vesen f. eks. er ikke forandret ved at det er bestemt
til å rense sjelene. Forskjellige ting kan substansielt være
meget forskjellige, men likevel ha den samme bestemmelse (f. eks.
forskjellige matvarer til næring for vårt legeme).
Ikke noen gang bruker konsilet ordet substans i betydningen av bestemmelse
eller relasjon. Med brødets og vinens substans mener det alltid
brødet og vinen i seg selv, likesom det med Jesu legemes og
blods substans mener Jesu legeme og blod i seg selv (sml. Decr. de
S. Euch., Cap. 4 De Transsub., hvor begge nevnes i samme setning).
Det er tydelig at den omtalte nytolkning ikke søker etter en
bedre formulering av konsilets dogme, men vil forandre dogmets mening,
noe som ifølge den katolske troslære aldri er tillatt
(sml. I Vat., De fide et rat., can. 3). Med rette har derfor de siste
paver advart mot denne tolkning (Pius XII, Hum.gen.; Paul VI, Mysterium
fidei, Trosbekjennelse, Påbudte korrigering av den nye hollandske
katekisme).
Også før kirkemøtet
i Trient har ordet substans alltid vært en betegnelse for hva
en ting er i seg selv (og ikke for hva den er bestemt til). Det er
i den betydning det brukes f. eks. i den gamle kristne trosbekjennelse
for å uttrykke at Guds Sønn har samme guddommelige natur
som Faderen ("consubstantialis Patri").
Selv om ordet "transsubstansiasjon" - likesom så
mange andre teologiske uttrykk - først senere er blitt innført
av Kirken [Dog allerede lenge før konsilet i Trient, og før
Thomas av Akvino blev født (sml. IV. Laterankonsil 1215).],
har den lære som derved antydes, alltid vært kristentro.
Oldkirkens teologer lærer enstemmig at det som før konsekrasjonen
er brød og vin, er etter konsekrasjonen Kristi legeme og blod.
De sier ofte også uttrykkelig at brød og vin "forvandles
til" eller "blir til" Kristi legeme og blod. "I
Kana i Galilea forvandlet Jesus vann til vin; skulle han da ikke ha
krav på tro når han forvandler vin til sitt blod (Kyrillus
av Jerusalem, Cath. Myst. 4, 2). "Vi tror med rette at brødet,
som blir helliget ved Guds ord, forvandles til Guds Sønns legeme"
(Gregor av Nyssa, Orat. cath. 37). "Presten står i Jesu
person og uttaler ordene, men kraften kommer fra Gud. Dette er mitt
legeme, sier han. Dette ord forvandler de gaver som er lagt frem"
(Johannes Krysostomus, Hom. De prod. judæ 1, 6). "Brødet
som mottar Kristi velsignelse, blir til Kristi legeme" (Augustin,
Serm. 234, 2). "Kristus sier uttrykkelig: "Dette er mitt
legeme og dette er mitt blod", for at man ikke skal oppfatte
som et bilde det som sees, men man skal tro at det på en hemmelighetsfull
måte av den allmektige Gud blir forvandlet til Kristi legeme
og blod" (Kyrillus av Aleksandria, In Matt. comm. 26, 27). Brød
og vin, "som mottar Guds ord, blir eukaristi, som er Kristi legeme
og blod" (Ireneus, Adv. hær. 5, 2, 2). "Ved velsignelsen
blir selve naturen forvandlet" (Ambrosius, De mysteriis, 9, 50).
"Før konsekrasjonen er der substansen av brød og
vin, men etter konsekrasjonsordene er der Kristi legeme og blod. Hvorfor
skal vi undre oss over at det han kan skape ved sitt ord, kan han
også forvandle ved sitt ord?" (Cæsar av Arles, Hom.
De pasch.).
Med hensyn til Jesu sakramentale nærvær må til
slutt bemerkes at hele hans legeme og blod er inneholdt i hver del
av de sakramentale skikkelser. Delingen av den hl. hostie har derfor
ikke til følge at også Jesu legeme blir delt. Og for
å hindre enhver uverdig forestilling om Jesu nærvær
må vi også tenke på at Jesu substans ikke blir besudlet
av den urenhet som nattverdsskikkelsene kommer i kontakt med (f. eks.
ved mottagelsen av den hl. kommunion), like så lite som Gud
blir besudlet ved sitt nærvær i skapningene.
Den katolske lære om transsubstansiasjonen
er nok ikke lettfattelig, men den er på ingen måte fornuftsstridig.
Den lutherske impanasjonslære (Jesu iboen i brødet) volder
langt større vanskeligheter for vår fornuft, når
det gjelder å forklare hvorledes Jesu legeme kan inneholdes
i en liten hostie, hvorledes det kan være nærværende
på forskjellige steder samtidig og hvorfor det er usynlig i
nattverden. Bare læren om transsubstansiasjonen kan løse
disse spørsmål. En substans er nemlig usynlig, den inntar
ikke noe sted ved seg selv og intet forbyr oss å anta at den
ved Guds allmakt kan forbindes med flere skikkelser på forskjellige
steder.
For å forklare Jesu legemes
nærvær i nattverden påstod Luther flere ganger at
Jesu menneskelige natur er allestedsnærværende som følge
av at hans guddom er allestedsnærværende (sml. "Confessio
major" 1528). Denne såkalte ubikvitetslære må
avvises. Ved sin naturlige skikkelse er Jesu legeme bare i himmelen,
som han fór opp til. Derav at Jesu guddommelige natur er allestedsnærværende,
følger ikke at hans legeme er allestedsnærværende,
like så lite som av Jesu guddommelige naturs uendelighet og
evighet følger at også hans legeme er uendelig og evig.
Allerede Melanchton forkastet Luthers ubikvitetslære, ifølge
hvilken Jesu legeme ikke ville være mer reelt nærværende
i nattverden enn i et hvilket som helst stykke tre eller sten. En
utvei søkte Luther ved å si at Jesu legeme nok er i alle
ting, men at det særlige ved nattverden består i at han
er der "for oss", nemlig der meddeler oss sin nåde.
Til dette bemerkes at det særlige ved realpresensen ikke er
en nådevirkning (som også er knyttet til de andre sakramenter),
men - som selve ordet uttrykker - Jesu legemes virkelige nærvær.
III.
HVA ER DET SOM BEVIRKER FORVANDLINGENAV BRØD OG VIN TIL JESU
LEGEME OG BLOD?
Forvandllingen skjer ved prestens konsekrasjonsord, som er de samme
som Jesus anvendte ved innstiftelsen av Alterets sakrament. Den rettmessig
vigslede prest uttaler ordene etter Jesu oppdrag, slik at det egentlig
er Jesus selv som uttaler dem gjennom prestens munn, og han ledsager
dem med sin guddommelige allmakt på samme måte som engang
i nattverdssalen, da han uttalte ordene med sin egen munn. "Vi
er blitt belært" - skriver Justin (f. ca. 100) - "at
den føde som det er holdt takksigelse over ved en bønn
som inneholder Jesu ord, er den samme menneskevordne Jesu legeme og
blod" (Apol. 1, 66). Sml. også de ovenfor siterte forfattere.
Makten til å forvalte Nattverdens sakrament
betrodde Jesus ikke til hvert menneske. Bare apostlene (ikke de
andre disiplene) fikk sitte til bords med Jesus, og det var til
disse han sa: "Gjør dette til minne om meg". Derved
gav han dem makt til å gjøre det samme han selv nettopp
hadde gjort. Derfor var det også bare apostlene som kunne
gi denne makt til andre. Apostlene vigslet biskoper og prester,
og disse biskoper vigslet igjen sine etterfølgere. På
samme måte har alle århundrer fått sin myndighet
gjennom de rettmessige prester i en ordinasjon som gikk ut fra Kristus
i nattverdssalen.
Nattverdsfeiringen hører til den offentlige
kult, som skal forene de troende (sml. Ap. Gj. 2, 42; 20, 7). Derfor
vil Jesus at vi bare gjennom Kirken (= de kirkelige ledere) kan
få del i den gyldige Nattverd. Derved unngås også
mest mulig at Jesu hellige legeme og blod blir utsatt for vanhelligelse,
da den kirkelige øvrighet kan nekte uverdige adgang til Herrens
brød.
Nødvendigheten av den apostoliske
suksesjon til den gyldige forvaltning av Alterets sakrament har Kirken
alltid lært. Utallige vitnesbyrd om dette har vi i historien:
oldkirkens forfattere, gamle liturgier, kirkemøter (fra konsilet
i Nikea til II. Vatikankonsilet). En utførlig dokumentasjon
kan en finne i avhandlingen "Kirken", St. Olavs Forlag,
Oslo.
Troen på Jesu realpresens og
troen på at Nattverden bare kan forvaltes av bestemte dertil
ordinerte personer, hører i den grad sammen at fornektelsen
av det ene lett fører til fornektelsen av det annet. Den oppfatning
at Jesu nærvær bare er symbolsk, forkynnes mest av de
trossamfunn som ikke har ordinerte prester. Det er også en tydelig
sammenheng mellom fornektelsen av transsubstansiasjonen og en avtagende
tro på prestevielsens nødvendighet hos de nymodernistiske
teologer. Det siste fremgår av den forbudte interkommunion og
koncelebrasjon med andre trossamfunn som flere av dem er begynt å
praktisere.
Så snart konsekrasjonsordene er uttalt, er Jesus nærværende.
Jesu nærvær er uavhengig av de mottagendes tro (sml. 1.
Kor. 11, 29), og begynner ikke først i det øyeblikk
vi mottar Nattverden. Da Jesus sa "Dette er mitt legeme"
og "Dette er mitt blod", var disse ord sanne så snart
de var uttalt (før apostlene spiste og drakk).
Jesu sakramentale nærvær vedvarer så lenge skikkelsene
av brød og vin blir bevart, men opphører så snart
disse er tilintetgjort. Dersom f.eks. den hl. hostie ble fortæret
av ild, må vi ikke tro at Jesus er i asken. Bare til skikkelsene
av brød og vin, ikke til andre, vil han knytte sitt nærvær.
På grunn av Jesu vedvarende nærvær har det fra
oldtiden av vært praksis å oppbevare den hl. Nattverd.
Dette fremgår bl. a. av oldkirkens omsorg for at den hl. kommunion
ble brakt til de døende. Konsilet i Nikea kaller dette en "eldgammel
regulær lov" (can. 13). Ennvidere av den skikk som allerede
Ireneus i det 2. årh. omtalte som gammel, at biskopene i de
forskjellige menigheter sendte Eukaristien til hverandre for å
bevitne sin enhet (sml. Eus. H. E. V. 24). Jos. Krysostomus beklager
seg i et brev til pave Innocens I (n. 3) over at soldater hadde vanhelliget
det sted, "hvor det hellige ble oppbevart". I forfølgelsestider
oppbevarte de troende det innvidde nattverdsbrød i sine hjem
for å kommunisere når de ønsket (sml. Tertullian,
Ad uxor. 2, 5 og De orat. 19; Kyprian, De lapsis 26; Basilius, Ep.
93). Eneboerne tok det med seg til ørkenen (sml. Basilius,
Ep. 93). Likesom man i den Gamle Pakt oppbevarte manna i "det
tabernakel som kaltes det aller helligste" (Hebr. 9, 3-4), således
finnes det i hver katolsk kirke et "tabernakel" (alterskap)
som inneholder det sanne himmelbrød. Alltid vil Kristus, vår
"Emmanuel" ("Gud med oss" - Es. 7, 14) ha sin
bolig hos oss, for at vi til enhver tid kan komme til ham og få
del i den nådestrøm som utgår fra "Lammets
trone" (Åp. 22, 1).
Derved er våre kirker i en virkeligere betydning gudshus enn
templet i den Gamle Pakt. Allerede der bodde Gud på en særlig
måte. På paktens ark hadde han sin "nådestol",
hvor han åpenbarte sitt nærvær ved en hemmelighetsfull
sky (3. Mos. 16, 2). Men vi kristne skal ikke stå tilbake for
jødene i den Gamle Pakt, som bare hadde "en skygge av
de kommende goder" (Hebr. 10, 1). Menneskets hjerte attrår
Guds synlige nærvær. Kristendommen, som den mest fullkomne
religion, imøtekommer denne trang ved Gud-menneskets sakramentale
nærvær på våre altere. Ved Alterets sakrament
er gått i oppfyllelse Jeremias' profeti: "Da skal man ikke
mer tale om paktens ark, og den skal ikke komme opp i noens hjerte,
og man skal ikke komme den i hu og savne den. På den tid skal
man kalle Jerusalem Herrens trone" (Jer. 3, 16-17).
Kristi nærvær krever av oss en dyp ærefrykt. Katolikkene
bøyer kne foran det hellige sakrament og tilber det. "Ingen
spiser dette kjød uten først å tilbe det"
? skriver Augustin (In Ps. 98, 9). Sml. også Kyrillus av Jerusalem
(Cath. Myst. 5, 22); Johannes Krysostomus (Hom. 3 in Ep. ad Ephes.).
IV.
OM NATTVERDEN SOM OFFER
Nattverdsfeiringen (messen) er ikke bare et måltid. Den en
offerhandling med den påfølgende kommunion som er et
offermåltid. Før Jesus gir seg til oss, vil han sammen
med oss hengi seg som en offergave til den himmelske Fader. Det er
på grunn av offerhandlingen at Eukaristien kalles Alterets sakrament.
Et alter er et offerbord.
At Jesus - som vi vil se - har innstiftet Nattverden som et offer,
er et nytt bevis for realpresensen. Et offer av brød og vin
som et symbol på Kristus ville være uverdig for den Nye
Pakt. Samtidig forstår vi derved bedre transsubstansiasjonens
betydning. Ved å forvandle våre gaver av brød og
vin til sitt legeme og blod vil han gjøre disse til en gave
fra oss. Dersom han lot brødet og vinen uforandret (og bare
gikk inn i dem), ville han være noe ved siden av våre
gaver.
Først må vi si noen ord om offerkultusen i alminnelighet.
Et offer er en synlig gave som gis til Gud for å bekjenne at
han er den høyeste Herre. I egentlig betydning kan vi ikke
gi noe til Gud. Alt tilhører jo ham. Men vi kan ære ham
ved at vi frivillig gir avkall på noe for å uttrykke hans
herredømme over oss og alt det vi har (hans rett til å
kreve alt av oss). Fra menneskeslektens begynnelse av har ofre vært
høydepunktet i den religiøse kult. Allerede i paradiset
krevde Gud et offer, en frivillig forsakelse av noe av det beste som
fantes der, for at menneskene skulle huske at alt tilhører
ham. Etter syndefallet var offermåten den at man tilintetgjorde
(på et alter) noe av sin eiendom, særlig noe som tjente
til livets opphold (da et offer skulle representere menneskets liv).
Allerede Kain og Abel brukte denne offermåte, og i patriarkenes
historie leser vi stadig om de offeraltre de bygget. I Moseloven var
alle slags ofre strengt foreskrevet av Gud. Offerkultusen hos så
godt som alle folk til alle tider vitner om at menneskene har et naturlig
behov for å dyrke Gud ved ofre (= en spesiell kultushandling
som er forbeholdt Gud alene).
Den Gamle Pakts ofre var bare forbilder på Kristi offer, og
som sådanne måtte de avskaffes. Men derav følger
ikke at med Kristi korsdød enhver offerkult skulle opphøre.
Om hele den jødiske seremonilov kan man si at den i nye former
fortsettes i den Nye Pakt. Således fortsettes omskjærelsen
i dåpen ("Kristi omskjærelse" - Kol. 2, 11).
Kommunionen er en fortsettelse av påskelammet og de usyrede
brød. I likhet med den Gamle Pakt har også den Nye Pakt
sitt prestelige hierarki (biskoper, prester, menighetstjenere), sine
helligdommer, sin Paktens ark (tabernaklet til oppbevarelse av den
himmelske manna), sitt Jerusalem (Kirken), sin sabbat (søndagen),
sine festdager (Påske, Pinse, osv.). Således har den også
sin offergudstjeneste. Gud, som fra menneskeslektens begynnelse av
hadde oppdratt menneskene til å ære ham ved ofre, ville
ikke ved Jesu komme avskaffe enhver offerkult. Liksom det i den Gamle
Pakt trengtes ofre til å forkynne Herrens korsdød som
skulle komme, således trenges det i den Nye Pakt en vedvarende
offerritus til å "forkynne Herrens død" som
er fullbrakt (1. Kor. 11, 26), for at minnet om den skal holdes levende
helt inntil verdens ende. Men den store forskjell mellom den Gamle
Pakts ofre og den Nye Pakts vedvarende offer er at de første
bare var bilder, mens det siste samtidig inneholder den ofrede Kristus.
På korset "ofret Jesus seg selv én gang for alle"
(Hebr. 7, 27) i den betydning at han led en gang for alle (sml. 9,
25?26). Men sin en gang fullbrakte lidelse tilbyr han i den hl. messe
stadig på nytt for oss til den himmelske Fader, idet han på
en sakramental måte fremstiller sin blodsutgydelse (som korsofferets
vesen bestod i - sml. Rom. 5,9; Ef. 1,7; 2,13; Kol. 1,20; 1. Pet.
1,19; Åp. 1,5; 5,9) ved å gjøre sitt legeme og
blod nærværende i de adskilte skikkelser av brød
og vin. "Ved ordet drar presten Ordet ned, og med sin munn som
sverd skjærer han ved et ublodig snitt Herrens legeme og blod
fra hverandre" (Gregor av Naz., Ep. 171). Messen er altså
mer enn et minne om korsofferet. Den er en offerhandling til minne
om korsofferet.
Nattverdens offerkarakter fremgår:
1. Av Jesu ord.
Nattverden er ifølge Jesus en fullkommengjøring av påskelammet
(Luk. 22, 15-16). Men påskelammet var et virkelig offer. Det
kalles i Bibelen et "påskeoffer" (2. Mos. 12, 27;
V5. Mos. 16, 5?6), et "Herrens offer" (4. Mos. 9, 13), et
"slaktoffer" (2. Mos. 23, 18; 34, 25). Om påskelammet
bruker Bibelen det rituelle ord "thuein" (Mark. 14, 12;
Luk. 22, 7), som betyr "ofre" (sml. 1. Kor. 10, 20). Derav
følger at også Nattverden er et virkelig offer.
I Nattverden hengir Jesus seg for oss (og ikke bare til oss). "Dette
er mitt legeme som gis for dere" (Luk. 22, 19). Å "gi"
er en offerbetegnelse (sml. Gal. 1, 4; 1. Tim. 2, 6; Tit. 2, 14).
Jesus bruker presensformen "gis", fordi hans legeme allerede
da, og ikke først på korset, ble hengitt.
Nattverdskalken er en offerkalk, som Jesu blod ble utgytt i allerede
før det ble utgytt på Golgata. "Dette er mitt blod
som utgydes" (Matt. 26,28; Mark. 14,24; Luk. 22,20). At Jesus
taler om en utgydelse av blodet for så vidt det er inneholdt
i kalken, er særlig tydelig hos Lukas, hvor ordene "som
utgydes" (to ekchunnomenon) forbindes med "denne kalk"
(touto to poterion).
Innstiftelsesordene er en hentydning til den offerritus Moses brukte
ved opprettelsen av den Gamle Pakt, da han stenket offerblodet på
folket og sa: "Dette er den Pakts blod som Herren oppretter med
dere" (2. Mos. 24, 8).
2. Av apostlenes lære.
Nattverdsbordet er ifølge Hebr. 13, 10 et "offeralter"
(thusiasterion). Også uttrykket "Herrens bord" (trapeza
Kyriou) i 1. Kor. 10, 21 har betydningen av et offerbord. Nattverdsbordet
kalles slik, ikke fordi det er et bord som Herren har beredt for oss,
men fordi det er et bord som er beredt for Herren (Gud). Dette er
den egentlige betydning "Herrens bord" har i den bibelske
språkbruk (Mal. 1, 7. 12). Offergavene, som ble lagt på
det, ble betraktet som "Guds mat" (sml. 3. Mos. 21, 6; 22,
25; Esek. 44, 15-16). Betydningen av "Herrens bord" som
et offerbord i 1. Kor. 10,21 fremgår tydelig derav at Paulus
i samme tekst sammenligner det med "de onde ånders bord",
som han kaller slik fordi man ofret på det til de onde ånder
(v. 20). Således blir også nattverdskalken kalt "Herrens
kalk" (v. 21), ikke fordi Jesus deri gir sitt blod til oss, men
fordi den er en offerkalk, hvori han utgyder sitt blod "for"
oss (Luk. 22, 20) som en offergave til Gud, av samme grunn at også
"de onde ånders kalk" ble betraktet som en offerkalk.
3. Av profetene.
Messeofferet er en oppfyllelse av Malakias' profeti om det "rene
spiseoffer" som skulle avløse de jødiske ofre og
"bli frembåret på alle steder". Sml. Mal. 1,10-11:
"Jeg har ingen lyst til dere (jøder), sier Herren, hærskarenes
Gud, og offergave fra deres hånd behager meg ikke. For fra solens
oppgang inntil dens nedgang skal mitt navn bli stort blant hedningefolkene,
og på ethvert sted skal det ofres (vellukt) og frembæres
for mitt navn et rent spiseoffer" (Mincha = i det liturgiske
språkbruk et ublodig offer, særlig bestående av
hvetemel).
Jødene "foraktet Guds
navn ved å bringe besmittet mat på hans alter" (v.
6-7). Som en motsetning til dette forutsier profeten hedningenes omvendelse
og Guds navns forherligelse over hele verden ved et nytt, rent offer.
Dette rene spiseoffer kan ikke være annet enn den hl. messe,
som er ett med det offer Jesus som "et lyteløst og plettfritt
lam" (1. Petr. 1, 19) frembar på korset, til "et velluktende
offer" for Gud (Ef. 5, 2).
En annen profeti om Jesu vedvarende offer i den hl. messe er Salme
110, 4: "Du er prest til evig tid etter Melkisedeks vis".
En yppersteprests vesentlige oppgave er å frembære ofre
(Hebr. 5,1; 8,3). Og Melkisedeks spesielle offermåte (= "vis"
å være prest på) bestod i ofringen av brød
og vin (1. Mos. 14,18), som var et bilde på nattverdsofferet
under skikkelsene av brød og vin.)
[Det var til ofring at presten Melkisedek førte
(bar) frem brød og vin. Ved et offer ville han takke Gud for
Abrahams seier. Det var ikke hans mening å holde et alminnelig
gjestebud for Abraham og hans folk. Disse hadde "levnetsmidler"
nok blant det store krigsbytte de hadde erobret (sml. v. 11. 16 og
24). Den jødiske tradisjon har alltid ansett Melkisedeks handling
som et offer. Septuaginta sier uttrykkelig at Melkisedek førte
frem brød og vin, "fordi han var den høyeste Guds
prest". Også interpunksjonen i den hebraiske tekst bringer
Melkisedeks handling i forbindelse med hans presteverdighet.
I Hebr. kap. 7 nevnes flere andre likhetstrekk mellom
Melkisedek og Kristus. Men disse er ikke den eneste grunn til at Kristus
blir kalt "prest til evig tid etter Melkisedeks vis". Hebreerbrevet
anfører de enkeltheter i Melkisedeks historie som fremstiller
denne som større enn Abraham, for derved å bevise at
Kristi prestedømme overgår det levittiske prestedømme.
At Melkisedek ofret brød og vin, var i og for seg ikke noe
som opphøyet ham over Abraham og de levittiske prester, og
det er derfor at forfatteren ikke bruker det i sin argumentasjon.]
Til messeofferet hentydes også i Salme 22, den kjente profetiske
salme om Kristi lidelse, som begynner med ordene: "Min Gud, min
Gud, hvorfor har du forlatt meg". Fra v. 23 forutsier den korsfestede
at han som frukt av sin lidelse ved det eukaristiske offer vil forherlige
Guds navn og utbrede hans rike over hele verden. "Jeg vil kunngjøre
ditt navn for mine brødre, midt i menigheten vil jeg love deg
. . . Fra deg er min pris i en stor forsamling. Mine løfter
vil jeg betale for deres øyne som frykter ham. De fattige skal
ete og bli mette; de som søker Herren, skal love ham; deres
hjerter skal leve til evig tid. Alle jordens ender skal minnes det
og vende om til Herren, og alle folkenes slekter skal tilbe for ditt
åsyn. For riket hører Herren til, og han hersker over
folkene . . . Etterkommere skal tjene ham, der skal fortelles om Herren
til etterslekten" (v. 23-31). Gjennom Alterets sakrament gjør
Jesus seg nærværende "midt i menigheten" for
å gi Gud sine "løfter", dvs. offergaver (sml.
Salm. 66, 13?15; 116, 13-14), og derved å minne om og å
forkynne fra slekt til slekt Herrens frelsesgjerning. De gudfryktige
får ved den hl. kommunion del i dette offer til styrke for sitt
nådeliv.
4. Av tradisjonen.
Hele oldkirken betraktet nattverdsfeiringen som en offerhandling.
Om dette har vi utallige vitnesbyrd i kirkefedrenes skrifter. [Sml.
Didache (14), Klemens (Ep.ad Cor. 44), Ignatius (som omtaler nattverdsbordet
som et "slaktofferalter" - Fil. 4; Ef. 5; Trall. 7), Justin
(Dial. c. Tryph. 41), Ireneus (Adv. hær. 4, 17, 5), Tertullian
(De pud. 9; Ad uxor. 2, 9), Kyprian (Ep. 63 og 16), Origenes (In Jes.
Nave 2, 1; Lv. 13, 3), Kyrillus av Jerusalem (Cath. myst. 5, 8), Gregor
av Nazianze (Ep. 171), Gregor av Nyssa (In Christi resurr. or. 1),
Joh. Krysostomus (De sac. 3, 4; In Ep. ad Rom. horn. 8, 8; In Ep.
ad Hebr. horn. 17, 3), Efrem (Carm. nis. 1, 24; Testamentum 72), Kyrillus
av Aleksandria (De ador. in spir. et verit. 10), Ambrosius (De off.
min. 1. 48, 238; Enarr. in Ps. 38, 25), Augustin (De civ. Dei 10,
20; Ep. 98, 9; Tract. adv. Jud. 9, 13); osv.] og de gamle liturgier
både i øst og vest. Messeofferets opprinnelse kan ikke
forklares ved de gaver (brød og vin) som de troende brakte
med til nattverden, eller ved de bønner man ofret under måltidet.
Tradisjonen viser klart at messen ble oppfattet som en ofring av Jesu
legeme og blod.
Om messeofferets forhold til korsofferet.
Messeofferet forøker ikke korsofferets fortjenester, men gir
oss del i dem.
Jesu prestegjerning i Nattverden er like så lite en forringelse
av korsofferet som hans "uforgjengelige prestedømme"
(Hebr. 7,24) I himmelen er det. "Ved majestetens trone"
(Hebr. 8,1) står han som evig prest. Og på samme måte
som Jesus er evig prest, er han også evig offerlam. Som "et
lam, liksom slaktet" (Åp. 5,6) viser han Faderen de sårmerker
han har beholdt i sitt forherligede legeme (Joh. 20,20. 27; Luk. 24,39-40).
Denne himmelske offertjeneste, som er midtpunktet for de helliges
eukaristi (takksigelse - Åp. 5, 12 flg.), vil Jesus også
la oss på jorden ta del i. Og det er dette han gjør i
den hl. messe, idet han uten å forlate himmelen ifører
seg et offerlams skikkelse midt iblant oss. For å neddra Guds
miskunn over den syndige jord lar han stadig på nytt sitt blod
tale fra de mange altre på jorden, det "blod som taler
bedre enn Abels" (Hebr. 12, 24).
Messeofferet er ett med korsofferet. I begge er det jo den samme
som ofres og ofrer, nemlig Jesus. Presten uttaler konsekrasjonsordene
som hans redskap. Jesus lider ikke på nytt i den hl. messe,
men han fremstiller ved en sakramental blodsytgydelse sin blodige
død på korset. Og om Jesu lidelse er forbi, må
vi tenke på at han innstiftet den hl. messe umiddelbart før
hans lidelse fant sted ("I den natt da han ble forrådt",
sier Paulus betydningsfullt - 1. Kor. 11, 23). Det var da han uttalte
sitt maktord "Gjør dette til minne om meg", og det
er ved dette maktord prestens konsekrasjonsord får sin virkning.
I en virkelig betydning kan man si at hver messe inntil verdens ende
blir frembåret av Kristus i nattverdssalen. I samme fryktelige
natt da Jesus overgav seg til sin blodige død på korset
(straks etter at han hadde sagt til den forherdede judas: "Hva
du vil gjøre, gjør det snart" ? Joh. 13, 27), overgav
han seg til sin stadige mystiske død i Sakramentet. Den himmelske
Fader ser i hver messe en handling av vår lidende Frelser, da
han sto beredt til å la seg føre til korset. Alle hostier
og nattverdskalker inntil verdens ende var liksom i Jesu hender i
nattverdssalen. På en vakker måte uttrykkes dette i innledningen
til konsekrasjonsordene over kalken: "Likeså tok han denne
kalk i sine hellige og ærverdige hender".
Hvorledes må vi ta del i Kristi offer?
De troende er ikke bare tilskuere ved den hellige messe. Aktivt må
de ta del som medofrende. Vår deltagelse i messeofferet må
imidlertid ikke bare bestå i å ofre Kristus. Vi må
også ofre oss selv.
Alle må være med å ofre Kristus.
Jesus vil at hans offer også skal være vårt offer,
dvs. skal bli tilbudt Faderen av oss. Det er derfor han vil ofre seg
i var midte. I kraft av dåpen, som gjør oss til lemmer
på Kristus, vår yppersteprest, er alle de troende "et
hellig presteskap" (1. Petr. 2, 5) med myndighet og rett til
å ta del i den kristne kult. Gang på gang blir vi i de
liturgiske bønner minnet om at messen ikke bare er prestens,
men hele menighetens offer (sml. "Orate fratres" og kanonbønnene).
De troende må ta del i offerhandlingen ved at de av hele sin
sjel svarer på prestens bønner og også forretter
sine personlige offerbønner, idet de i tankene tilbyr Faderen
det guddommelige offerlam for å yte den skyldige tilbedelse,
takksigelse og soning, og for å nedbe nåde og velsignelse
over seg selv og andre.
Vi må ofre oss selv.
Det er den annen grunn til at Jesus ofrer seg i vår midte.
Han vil at vi blir ofret sammen med ham. Liksom han selv er både
prest og offergave, skal også vi være det. Ikke hodet
(Kristus) alene, men hodet og lemmene (de troende) må ofres.
Også dette kall, nemlig til å bli ofret med Kristus, har
vi fått ved dåpen, som er en innvielse "til døden"
(Rom. 6, 4), til å bli "korsfestet med Kristus" (Rom.
6,6; Gal. 2,20; 5,24). Hele vårt liv må være en
offertjeneste, men alle de ofre og forsakelser som det daglige liv
medfører, skal vi på en særlig måte tilby
Gud og forene med Kristi offer i den hl. messe. Sammen med offergavene
skal vi i tankene legge oss selv på alteret, idet vi har for
øye Paulus' formaning: "Jeg formaner dere ved Guds miskunn,
brødre, til å bringe deres legemer frem for Gud som levende
offergaver, Gud viet og ham til behag ... La dere ikke prege av denne
verden, men la dere forvandle gjennom et nytt sinnelag, så dere
lærer å skjelne hva Guds vilje er, hva som er godt, og
hva han ser på med glede, - hva som er fullkomment" (Rom.
12,1-2). Likesom brødet og vinen blir forvandlet til Jesu legeme
og blod, må også vi bli forvandlet til Kristus ved overgivelsen
av vår vilje til Gud. Hvilken helliggjørende kraft vil
det ikke ha for hele vårt liv, dersom vi gjør denne offerakt
med alvor, hver gang vi overværer den hl. messe? Vårt
hverdagsliv må bli en fortsettelse av messeofferet. Vi må
ikke bare overvære messen, vi må leve messen.
Tanken på at messens formål er å ofre oss selv
sammen med Kristus, må også hjelpe oss til trofast å
oppfylle vår søndagsplikt, selv om dette etter Guds vilje
er forbundet med visse vanskeligheter og forsakelser.
På messeofferet hviler for en
stor del hele den kristne kult. Kommunionen alene er ikke nok til
å samle menigheten til regelmessige søndagsgudstjenester.
Hos protestantene, hvor antallet på altergjestene pleier å
være mindre enn hos katolikkene, holdes ofte messer uten nattverd.
Men heller ikke disse nattverdløse gudstjenester viser å
ha noen stor tiltrekningskraft.
Luther forkastet messeofferet fordi
han ikke ville vite av noen "gjerning" eller prestasjon
overfor Gud. Men hvorfor skulle Gud ikke ha rett til å kreve
at vi gjør noe til hans ære? Brukte ikke Jesus selv ordet
"gjøre" om nattverdsfeiringen? Dessuten må
vi tenke på at messeofferet først og fremst er Jesu handling,
som han forretter gjennom kirken. I sin godhet vil Jesus la oss medvirke
til hans offer, som gir Gud den høyeste ære og den mest
verdige dyrkelse. Det er bevisstheten om dette som tilskynder en god
katolikk til ofte og regelmessig å ta del i den hl. messe.
V.
KOMMUNION (ALTERGANG)
I messeofferets frukter får vi på en særlig måte
del ved å spise det guddommelige offerlam. Kommunionen er et
offermåltid, som gir oss "samfunn med alteret" (1.
Kor. 10, 18). Den forener oss ikke bare med Kristus, men gir oss samtidig
bordfellesskap med den himmelske Fader, som Kristus har ofret seg
til på alteret. Det er dette vi skal tenke på når
vi under den hl. messe ber at "vi, som ved denne delaktighet
i alteret mottar din Sønns hellige legeme og blod, må
fylles med all himmelsk velsignelse og nåde" (1. kanonbønn).
Også her kan anvendes Jesu ord at "alteret helliger gaven"
(Matt. 23, 19). Jesu ofring på alteret behager Gud og virker
en særlig velsignelse i de kommuniserende.
Det er Jesu vilje at vi mottar den hl. kommunion ofte. Den er vår
overnaturlige næring, likesom dåpen er vår overnaturlige
fødsel. Bare en gang blir vi født, men næring
trenger vi stadig på nytt. Av Bibelen fremgår at de første
kristne kommuniserte ofte (sml. Ap. gj. 2, 42. 46). Det hyppige nattverdsfellesskap
er det viktigste middel til å gjøre de troende til ett
legeme (1. Kor. 10, 17). Når Jesus lærte oss i bønnen
"Fader vår" å be om vårt daglige brød
fremfor våre andre fornødenheter, tenkte han sikkert
ikke bare på det naturlige brød. Å motta den hellige
kommunion ofte kan nok være vanskelig, men derfor sier Jesus
at vi må "arbeide (dvs. anstrenge oss) for den mat som
gir evig liv" (Joh. 6, 27).
Den hl. kommunion bevarer og øker nådens liv i oss.
Den gir kraft til det gode og svekker våre onde tilbøyeligheter.
Dens vesentligste frukt er ikke syndsforlatelse, men å hindre
at vi mister nådens liv ved en alvorlig synd. (Joh. 6, 50. 56).
Mindre synder tar den nok bort, likesom den naturlige næring
kan helbrede mindre sykdommer. Men en som har begått en alvorlig
synd (dødssynd), må først skrifte. Et dødt
menneske kan ikke spise.
Den regelmessige hyppige kommunion er således det beste pant
på vår herlighetsfulle oppstandelse og evige salighet
(v. 54). Vi har lov til å tro at den hl. kommunion også
er til gagn for vårt naturlige liv. Den kraft som utgår
fra Jesu forherligede legeme, er sikkert ikke mindre enn da han var
synlig på jorden. Når Paulus i 1. Kor. 11, 30 sier at
manglende respekt overfor Jesu legeme og blod var skyld i at mange
ble syke og døde, da kan vi anta at den verdige mottagelse
av den hl. kommunion er "til helbred og vern for sjel og legeme"
(slik som vi ber i den siste bønn før den hl. kommunion).
Men det det særlig kommer an på, er at vi har en stor
tillit til den hl. kommunions nådekraft. "Din tro har frelst
deg" - sa Jesus til den kvinne som rørte ved hans kledning
(Mark. 5, 34). Med samme tro må vi ta imot hans hellige legeme
i den hl. kommunion. Da vil også vi erfare "den kraft som
går ut fra ham" (v. 30). Denne tillit skal vi ikke bare
oppvekke umiddelbart før og etter mottagelsen av den hl. kommunion.
Hele vårt daglige liv skal være besjelet av tillit til
og lengsel etter livets brød.
Om kommunion under én skikkelse.
Den katolske kirke lærer at det til kommunionen ikke er påkrevet
både å spise den hl. hostie og å drikke av kalken.
I hver av skikkelsene mottar vi hele Jesu person med legeme og blod,
likesom også med hans sjel og guddom.
Jesus har innstiftet Alterets sakrament i to skikkelser vesentlig
av hensyn til offerhandlingen. Det kreves nemlig to adskilte skikkelser
til den sakramentale blodsutgytelse. Men den sakramentale adskillelse
av Jesu legeme og blod medfører ikke en virkelig adskillelse.
Konsekrasjonsordene, som etter ordlyden bare betyr og direkte bare
virker Jesu legemes forbindelse med brødets skikkelse og Jesu
blods forbindelse med vinens skikkelse (og det er dette som messeofferets
vesen består i), oppløser ikke det naturlige bånd
som Jesu legeme og blod har med hverandre uavhengig av konsekrasjonen.
Vi må huske at Jesu legeme er på alteret uten å
forlate himmelen. Brødets skikkelse som er forbundet med Jesu
legeme i himmelen, er gjennom Jesu legeme nødvendigvis også
forbundet med Jesu blod, som er i hans legeme. På samme måte
er vinens skikkelse gjennom Jesu blod nødvendigvis også
forenet med hans legeme, som inneholder hans blod. Under hver av skikkelsene
er derfor Jesus helt tilstede. Forskjellen er bare at forbindelsen
med Jesus skjer i brødets skikkelse gjennom legemet og i vinens
skikkelse gjennom blodet.
Hvis det ikke forholdt seg slik, ville Jesus være død
i Nattverden. Men "Kristus dør ikke mer" (Rom. 6,
9). Nattverden forener oss med Jesu forherligede menneskenatur i himmelen
(Joh. 6, 62). Hans blod er i den hl. hostie av samme grunn som vi
må anta at hans sjel er i begge nattverdsskikkelser.
Jesus ]ærer også uttrykkelig at kommunionen under brødets
skikkelse har den samme virkning som han (i andre bibeltekster) tilskriver
kjødet og blodet til sammen. "Den som spiser dette brød,
skal leve i evighet" (Joh. 6, 58). "Den som spiser meg,
skal leve ved meg" (v. 57).
Når Jesus i Joh. 6, 53-56 så
ettertrykkelig nevner blodet i forbindelse med kjødet, er det
for å betone at han gir oss sin virkelige menneskelige natur
til føde (sml. ovenfor side 9). "Kjød og blod"
er en bibelsk betegnelse for den menneskelige natur (sml. Matt. 16,
17; 1. Kor. 15, 50; Gal. 1, 16; Ef. 6, 12; Hebr. 2, 14). I hver av
skikkelsene mottas den hele Kristus. Men da blodet er noe flytende,
er det helt naturlig at han bruker ordet "drikke" om nytingen
av blodet.
Jesu anmodning "Drikk alle av
den" (Matt. 26, 27) ved innstiftelsen av Alterets sakrament var
rettet til apostlene. Han måtte overvinne deres jødiske
uvilje mot å drikke blod og lære dem at ved messeofferet
måtte kalken konsumeres iallfall av presten.
Tradisjonen gir oss mange beviser for at Kirken fra oldtiden av
har ansett kommunionen under en skikkelse som gyldig. Således
var det i forfølgelsestider skikk at de troende oppbevarte
det innvidde nattverdsbrød i sine hjem for å kunne kommunisere
når de ønsket (sml. Tertullian, Ad uxor. 2, 5 og De orat.
19; Kyprian, De lapsis 26; Basilius, Ep. 93). Eneboerne tok det med
til ørkenen (sml. Basilius, Ep. 93). Til de syke ble den hl.
kommunion av og til meddelt under skikkelsen av brød alene
(sml. Dionysius av Aleksandria hos Eus. H. E. VI, 44) og av og til
under skikkelsen av vin alene (sml. kirkemøte i Toledo, året
675, c. 11). Små barn fikk ofte den hl. kommunion under skikkelsen
av vin alene (sml. Chronicon paschale, P. G. XCII, 989). Vi kan også
henvise til de såkalte præsanktifikatgudstjenester, som
i oldtiden, like så vel som i nåtiden, på bestemte
dager ble holdt istedenfor den hl. messe, og som ikke bestod i annet
enn en nytelse av nattverdsbrød som var konsekrert en av de
forutgående dager (sml. Kyprian, De lapsis 25; Augustin, Ep.
217, 5; Synoden i Trulla).
Ved selve messen kommuniserte som regel alle de troende under begge
skikkelser. Likevel forekom det at man også da mottok kommunionen
bare under skikkelsen av brød. Sozomenes beretter at dette
i noen kirker var alminnelig skikk (H. E. VIII, 5). Illustrerende
i så henseende er det at det i oldtiden fantes hemmelige manikeere,
som gikk til alters sammen med de troende (sml. Leo I, Sermo 4 de
Quadr.). Manikeerne, som anså vin som noe djevelsk og av den
grunn ikke ville drikke av nattverdskalken, hadde ikke kunnet skjule
seg blant de troende dersom disse alle drakk av kalken. For å
finne ut hvem som var manikeere, foreskrev pave Leo og Gelasius at
alle skulle kommunisere under to skikkelser. Senere, da den manikeiske
fare var forsvunnet, ble denne forskrift opphevet, og det ble mer
og mer skikk at de troende også under messen mottok kommunionen
bare under skikkelsen av brød. Ved slutten av det 13. årh.
var denne skikk alminnelig (i Vesten).
Forskjellige årsaker har virket med til det. Således
vanskeligheten med å skaffe den fornødne vin, etter at
kristendommen utbredte seg til de nordlige land (hvor denne vanskelighet
særlig i krigstiden må ha vært meget stor). Og det
går ikke an å erstatte vin med noen annen drikk. Jesus
har ikke overlatt det til menneskene selv å bestemme elementene
for det hl. Sakrament. Det kreves ekte vin ("vintreets frukt"
- Luk. 22, 18). Også smittefare og uvilje mot å drikke
av samme kalk har spilt inn. (Tenk på de store epidemier i middelalderen).
Ennvidere krevdes det på grunn av det voksende antall kristne
altfor mye tid til utdeling av kommunionen under begge skikkelser.
Det er Jesu ønske at de troende kommuniserer ofte (likesom
de første kristne - sml. Ap. Gj. 2, 46). I en middelstor menighet
i gode katolske egner er det hver uke tusenvis av nattverdsgjester,
men dette ville praktisk være umulig, dersom de alle måtte
drikke av kalken. Og hvor lett ville ikke det hellige blod bli spilt
ved en slik hyppig massealtergang? Dessuten fantes det i middelalderen,
like så vel som i vår tid, mennesker som ikke tålte
vinsmaken, eller som ikke burde nyte noe som har alkoholsmak.
Da husittene i det 15. århundre, og senere reformatorene, propagerte
nattverdskalken under påskudd av at den kreves til den gyldige
kommunion (og derved undergravde troen på at Kristus er helt
til stede i hver skikkelse), lovfestet Kirken den eksisterende praksis.
En særlig grunn var nå kommet til, nemlig bekjempelsen
av en vranglære som konsekvent fører til fornektelsen
av den levende Kristus på våre altre. Dersom Kristi legeme
og blod virkelig var skilt fra hverandre i Nattverden, måtte
vi anta at det er et lik vi mottar i den hellige kommunion og som
blir oppbevart i tabernaklet. Denne sørgelige forestilling,
som ville ha virket ødeleggende på folkets andakt til
Alterets sakrament, måtte Kirken holde fjern.
[Dog har Luther ennå etter sitt frafall med
stor kraft forsvart kommunionen under én skikkelse. Således
skriver han: "Man bør nøye seg med én skikkelse,
og urokkelig tro at Kristus ikke er delelig, men fullstendig hel og
udelt nærværende under hver av sakramentets skikkelser"
(Jenautgave 1, 219 a). "De som mottar nattverden bare under én
skikkelse, synder ikke, fordi Kristus ikke har befalt å nyte
begge" (Jenautgave 111, 215 a). "Dersom et kirkemøte
ville innføre og tillate bruken av begge skikkelser, så
ville vi heller innføre alt i verden, enn at vi med konsilets
tillatelse skulle bruke begge skikkelser. Tvert imot da ville vi håne
og spotte hele kirkemøtet med dets bud og tillatelser og da
enten bare motta én eller slett ingen skikkelse" (Wittenberger-utgave
VII, 367 b).
Og den kjente protestantiske teolog Leibnitz skriver:
"Det kan ikke benektes, at Kristus ifølge sin konkomitans,
d. e. hans kjøds og blods uadskillelige tilværelse, mottas
under hver enkelt skikkelse i kommunionen, og hans legeme er heller
ikke adskilt fra hans blod" (Syst. theol. s. 250).]
Den langvarige praksis med kommunion under en skikkelse har gjort
at noen fare for denne villfarelse ikke lenger eksisterer blant katolikkene.
Derfor har kirken i den nyere tid mer og mer gått over til å
gi kommunionen under begge skikkelser. For å unngå de
ulemper som drikking av kalken og også bruken av særkalker
medfører, har man flere steder innført den praksis (særlig
når det er mange kommuniserende) at presten dypper den hl. hostie
i kalken. Det er jo ikke kvantiteten det kommer an på. Jesu
legeme og blod er helt til stede i hver del av de sakramentale skikkelser.
VI.
MESSELITURGIENS SEREMONIER
Vi mennesker pleier å uttrykke våre tanker ikke bare
ved ord, men også ved handlinger eller seremonier. Seremonier
anvendes så vel i det borgerlige liv som i det religiøse
liv (høflighetstegn, hilseskikker, flagg, osv.). Å forkaste
de religiøse seremonier fordi de er noe ytre, er ulogisk. For
da kan vi like så godt forkaste enhver forkynnelse eller bønn
ved ord, som jo også er noe ytre. Det er ikke noen vesentlig
forskjell mellom et ord og en seremoni. Begge er tegn. Ord er tegn
for våre ører, mens seremonier er tegn for våre
øyne eller andre sanser og som sådanne ofte bedre i stand
til å tale til oss enn ord. Ved hjelp av alle våre sanser
vil Kirken løfte vårt sinn til betraktningen av de himmelske
sannheter, slik at vi ikke bare "hører livets ord"
med våre ører, men også "skuer det med våre
øyne og rører ved det med våre hender" (1.
Joh. 1, 1). Med hele vår person må vi tar del i gudstjenesten.
Dersom våre sanser ikke festes til religiøse gjenstander,
vil andre gjenstander og vår ustadige fantasi altfor lett føre
våre tanker bort fra Gud.
Seremonier er ikke i strid med at "Gud skal tilbes i ånd
og sannhet" (Joh. 4, 23). Jesus vil derved uttrykke motsetningen
mellom den Gamle Pakts og den Nye Pakts gudsdyrkelse, på grunn
av den sistes større inderlighet ved en mer fullkommen gufserkjennelse.
Den Nye Pakts nådemidler inneholder den virkelighet eller sannhet
som den Gamle Pakts kultus var et forbilde på. Det var ikke
Jesu mening at gudsdyrkelsen bare skal være noe indre. Tempeltjenesten
i Jerusalem og på Garisim skulle nok opphøre, men derav
følger ikke at de kristne ikke skulle ha sine helligdommer
og gudstjenestelige sammenkomster.
En utelukkende indre gudsdyrkelse er i strid med vår menneskelige
natur, som består av sjel og legeme, og som ved hjelp av sanseinntrykk
må erverve sin erkjennelse. En som forkaster enhver ytre bønn,
vil komme til å slutte med å be i det hele tatt. Uten
noen ytre kultus ville det heller ikke eksistere noen offentlig kultus,
og uten denne ville enhver gudsdyrkelse dø bort.
Jesus selv brukte ofte seremonier. Han knelte under bønnen
(Luk. 22, 41); ba med øynene løftet mot himmelen (Joh.
17, 1); åndet over apostlene (Joh. 20, 22); løftet sine
hender til velsignelse (Luk. 24, 50); brukte alle slags symbolske
tegn ved helbredelsen av de syke (sml. f. eks. helbredelsen av den
døvstumme - Mark. 7, 33?34); la velsignende sine hender på
de små barn (Mark. 10, 16); vasket apostlenes føtter
da han innstiftet nattverden (Joh. 13, 5). Det var så langt
fra Jesu mening å fordømme den ytre kultus at han tvert
imot "ble fortæret av iver for Guds hus" (Joh. 2,
17). Til den første hellige messe valgte han en "stor"
sal (Mark. 14, 15). Den måtte være stor, for den skulle
også i fremtiden brukes som kirke (sml. Ap. Gj. 1, 13). Ikke
Kristus, men nettopp antikristen vil ta fra Gud "alt som kalles
helligdom", dvs. den offentlige kultus (2. Tess. 2, 4). At Jesus
ikke ville avskaffe enhver ytre form for gudsdyrkelse, fremgår
også av det at han innstiftet en rekke synlige rituser (sakramenter)
for å meddele oss sin nåde: så som dåpen,
nattverden, fermingen (Ap. Gj. 8, 17; 19, 6; Hebr. 6, 2), prestevigselen
(1. Tim. 5, 22; 2. Tim. 1, 6), de sykes salving (Jak. 5, 14-15).
Jesus lot seg hylle ved seremonier. I høytidelig prosesjon
dro han inn i Jerusalem (Matt. 21, 1-9). Han roste det at man salvet
hans hode og føtter (Matt. 26, 6-10; Luk. 7, 44-46; Joh. 12,
1-8). Han lot seg tilbe ved at man falt ned for ham (Matt. 14, 33;
Luk. 5, 8. 12; 17, M; Joh. 9, 38).
Også Jesu gjenkomst ved verdens ende vil bli ledsaget av seremonier.
"Da skal Menneskesønnens tegn (korset) vise seg på
himmelen . . . og de skal se Menneskesønnen komme i himmelens
skyer med kraft og mye herlighet. Og Han skal utsende sine engler
med basunens veldige røst" (Matt. 24, 30-31).
Og hvor finner vi et herligere ritual og praktfullere seremonier
enn i Åpenbaringens beskrivelse av den himmelske gudstjeneste?
Himmelen fremstilles som et "tempel" (7,15), hvor det er
et "gullalter foran tronen" (8,3), "prester" med
"røkelseskar av gull" (5, 8) og med "gullkroner
på sine hoder" (4, 4). Vi ser prestene "falle ned"
for å tilbe (4, 10). Kristus beskrives omgitt av "syv gull-lysestaker"
(1, 13). "Foran tronen og foran Lammet stod en stor skare, som
ingen kunne telle, med lange hvite klær på og med palmegrener
i hendene" (7, 9). De hadde Lammets navn og dets Faders navn
skrevet på sine panner" (14, 1). I en prosesjon "fulgte
de Lammet, hvor det gikk" (14, 4). Det hørtes musikk,
mektigere enn noe katedralorgel, "som lyden av mange vann og
som lyden av sterk torden ... som harpespillere som spiller på
sine harper" (14, 2). Når Gud i sitt inspirerte ord vil
uttrykke for oss de saliges gudsdyrkelse ved hjelp av seremonier,
skulle det da være upassende at vi bruker de samme seremonier
for å uttrykke vår gudsdyrkelse?
Messeliturgiens seremonier er for største del eldgamle. Hver
enkelt av dem har en dyp mening, som man naturligvis bør kjenne.
Symbolenes språk må læres, likesom ethvert annet
språk. Det er ikke seremoniene i seg selv (en ubestemt høytidsfølelse,
fremkalt ved røkelse, liturgiske klær, osv.) som drar
oss katolikker til kirken. Vi er nok glade i våre liturgiske
skikker, men det er på grunn av de hemmeligheter de uttrykker,
og som vi kjenner.
Vi lar her følge en forklaring av en del seremonier:
Korstegnet er en kortfattet bekjennelse av vår kristentro.
(En bønn om velsignelse i den Treenige Guds navn og for Jesu
korsdøds skyld).
Å betegne seg med et kors er en gammel skikk, som har vært
i bruk fra de første kristne tider av. "Denne praksis"
- skriver Tertullian (f. ca. 160) - "finner vi ingen forskrift
om i den hellige Skrift, men den er kommet til oss gjennom tradisjonen"
(De corona 3-4). Hvorfor har protestantene her i landet (i strid med
Luthers lille katekismus) avskaffet dette hellige særkjenne
for de kristne?
Vi pleier å gjøre korstegnet før og etter bønnen
for å minne oss om at hver bønn må forrettes i
Jesu navn, dvs. i tillit til korsofferets fortjenester. Med et korstegn
begynner og avslutter vi også den hellige messe. Alle velsignelser
pleier presten å meddele ved et korstegn.
Knebøyningen er et naturlig uttrykk for selvfornedring.
Når endog Jesus, Gud-mennesket, ba på kne (Luk. 22, 41)
og likeledes apostlene (Ap. Gj. 9, 40; 20, 36; 21, 5; Ef. 3, 14) må
heller ikke vi unnse oss for det. Uttrykkelig sier Skriften at for
Gud "skal hvert kne bøye seg" (Es. 45, B; Rom. 14,
11; Filip. 2, 10).
Den knepbøyning vi katolikker gjør så snart vi
kommer inn i kirken og når vi går ut, er en hilsen til
vår Frelser i tabernaklet. Denne skikk er en stadig påminnelse
om Jesu nærvær.
En stor del av messebønnene ber presten med løftede
hender. Slik pleide man å be på apostlenes tid (sml.
1. Tim. 2, 8).
Å slå seg for brystet er en bekjennelse av straffskyldighet.
Sml. Luk. 18, 13, hvor Jesus roser tolleren for det. Denne seremoni
(ved et par lette slag for brystet) blir brukt under syndsbekjennelsen.
Den velluktende, oppadstigende røkelse er et symbol
på bønnen (Salm. 141, 2). Som røkelse så
Johannes englenes og de troendes bønner (Åp. 5, 8; 8,
3?4).
Røkelse har vært i bruk i den kristne liturgi helt fra
den tid kirkeforfølgelsene opphørte og man begynte å
feire gudstjenestene med større høytid.
Imidlertid må bemerkes at røkelse ikke spiller en så
viktig rolle i den katolske liturgi som utenforstående ofte
tror. Ved den hellige messe pleier røkelse bare å bli
brukt på høytidsdager. Insenseringen av alteret, evangelieboken
og presten, som da finner sted, må selvfølgelig ikke
oppfattes som en tilbedelse, men som en. vigsling og æresbevisning
på grunn av deres forbindelse med Kristus. Også de alminnelige
troende blir ved offertoriet insensert for å bli helliget som
"et velluktende offer for Gud" (Ef. 5, 2).
Alteret og dets tilbehør er fullt av vakker symbolikk.
Den innvidde (salvede) altersten med de fem korsmerker er et bilde
på Kristus (den Salvede), "den levende sten, som vi må
komme hen til og bli bygget opp på som et hellig presteskap
til å bære frem åndelige ofre" (1. Petr. 2,
4?5; Ef. 2, 20).
I alterbordet er det lagt noen små relikvier av martyrer (eller
andre hellige). Helt fra oldtiden av bygget man gjerne altrene over
martyrenes graver. Om denne skikk minner oss Johannes' visjon av den
himmelske liturgi: "Jeg så under alteret deres sjeler som
var myrdet for Guds ords skyld" (Åp. 6, 9). Martyrenes
lidelser er et "offer" (Filip. 2, 17; 11. Tim. 4, 6; Visd.
3, 6), som "utfyller Kristi lidelser for Kirken" (Kol. 1,
24). De er "Kristi lidelser" (1. Petr. 4, 13; 2. Kor. 4,
10; Gal. 6, 17), og "forherliger Gud" (Joh. 21, 19). Derfor
minnes vi dem i forening med Kristi offer, både for å
ære Gud ved dem og å be om martyrenes forbønn.
Jo mer en jo har lidt med Kristus, dess mer får en også
herske med ham (11. Tim. 2, 11-12). Relikviene i alterbordet er også
en påminnelse om at vi for å få del i Kristi offer
må ofre oss selv (= være beredt til å lide) med
ham.
Alterlysene er et symbol på Kristus, "verdens lys"
(Joh. 8, 12), og på de troende, som skal være "lys
i Herren" (Ef. 5, 8), for å lyse for andre (Matt. 5, 14-15;
Filip. 2, 15). Ved å fortære seg selv forestiller de også
Jesu offerkjærlighet og det offersinn vi må hengi oss
selv med. Likesom deres flamme higer oppad, skal vårt hjerte
"søke det som er oventil" (Kol. 3, 1-2).
Også prestens liturgiske klær er et middel til
å henlede vår oppmerksomhet på de hellige mysterier.
De har ikke til hensikt å fremheve prestens egen person, men
tvert imot å la den tre tilbake, nemlig ved å minne oss
om at han ikke opptrer i sitt eget navn, men i Kristi navn. Bruken
av høytidsklær og verdighetstegn til å uttrykke
og fremme respekt for det som er opphøyet, er et naturlig behov,
som ikke lar seg bortresonnere. Selvfølgelig har liturgien
også med hensyn til paramentene gjennomgått en utvikling.
De har sin opprinnelse i den alminnelige romerske drakt. Men lenge
før de liturgiske klær i form var forskjellige fra de
alminnelige, begynte man å reservere særlige klær
(ofte uten tvil av mer kostbart materiale) til gudstjenestelig bruk.
At alt dette er i overensstemmelse med Jesu ånd, fremgår
allerede av det at han selv viste seg for Johannes "kledd i en
fotsid kjortel og ombundet med et gullbelte" (Åp. 1, 13).
De forskjellige deler av prestens offerskrud viser hen til Kristi
korsoffer. De minner om det hvite kledebon han ble iført, de
rep han ble bundet med, og det kors han bar på sine skuldre.
Også offerskrudets forskjellige farver har sin symbolske betydning.
Den hvite farve betyr glede og brukes på de fleste festdager.
Rødt, ildens og blodets farve, brukes i pinseuken og på
martyrenes fester. Fiolett er botens farve og brukes derfor i advents-
og fastetiden. Grønt betyr håp og brukes på de
alminnelige søndager utenom fest- og botskretsene. Sort uttrykker
sorg og brukes (med fiolett) ved messer for de avdøde.
Den evige lampe foran tabernaklet minner oss om Jesu stadige
nærvær i våre kirker, hvor vi alltid kan komme til
ham. I store kirker kan en slik lampe være av praktisk nytte
for å finne sakramentsalteret eller sakramentskapellet.
Vievannskaret, som er anbragt ved inngangen til kirken, formaner
oss til å rense vårt sinn, når vi kommer inn i Guds
hus. "For ditt hus sømmer seg hellighet, Herre" (Salm.
93, 5 ). Ved å stenke vievann over oss uttrykker vi vår
bønn om Guds rensende nåde. Dessuten får vi derved
del i en særlig velsignelse Kirken har knyttet til dette vann
(dvs. en særlig bønn Kirken har bedt for dem som vil
bli bestenkt med dette vann).
At Kirken knytter sin velsignelse til synlige tegn er nyttig. Da
bruken av slike gjenstander (som f. eks. vievann) også i seg
selv er et uttrykk for bønn (tillit til Gud, ønske om
sjelerenhet), blir de troende derved ofte anmodet om å be sammen
med Kirken.
Bruken av vievann er meget gammel. Omkring året 200 taler allerede
Tertullian om vann som er helliget ved påkalling av Gud. Sml.
også Constit. Apost. VIII, 28. Før høymessen på
søndagene stenker presten undertiden vievann over menigheten,
mens han går gjennom kirken.
VII.
"KOM IHU AT DU HELLIGHOLDER HVILEDAGEN"
"Da vi nå har en stor yppersteprest som er gått
gjennom himlene, Jesus, Guds sønn, ... så la oss med
frimodighet tre frem for nådens trone, for å søke
miskunn og finne Guds nådes hjelp i rette tid" (Hebr. 4,
14-16). "La oss gi akt på hverandre, så vi oppflammer
hverandre til kjærlighet og gode gjerninger, idet vi ikke svikter
vår menighetsforsamling" (10, 24-25).
En som vet hva den hellige messe er, vil lett forstå hvorfor
det må anses som en alvorlig samvittighetsplikt å overvære
den på Herrens dag. Fra apostlenes tid har søndagsplikten
først og fremst vært en plikt til å "samle
seg for å bryte brødet" (Ap. Gj. 20, 7 dvs. å
feire nattverdsgudstjeneste). Bibelen taler ikke ennå om søndagen
som en hviledag. Den er blitt til de kristnes hviledag som følge
av at den var en dag som var bestemt til gudstjeneste. Man oppfyller
ikke sin søndagsplikt ved bare å avholde seg fra arbeide.
Dette er den negative og minst viktige del av søndagsplikten.
Vi skal "helligholde" og ikke bare holde hviledagen. Å
helligholde ("qadash") betyr å hellige eller innvie
til Gud. Det 3. bud hører til den del av dekalogen som handler
om våre plikter mot Gud. Hvis det bare gjaldt å skaffe
menneskene en feriedag for det naturlige livs skyld, ville Gud ikke
ha satt dette bud foran i de ti bud (omsorgen for det naturlige liv
hører til det 5. bud). Den ukentlige hviledag er "Herrens
dag" (Åp. 1, 10) Dens vesentlige formål er å
gi oss tid til å dyrke Gud og å helliggjøre vår
sjel. Og den eneste gudstjeneste som fullkomment behager Gud, og samtidig
er den viktigste kilde til vår helliggjørelse, er den
eukaristiske offerhandling, som er ett med Kristi offer på korset.
Budet om å overvære den hellige messe gjelder hver søndag.
Det er ikke nok å gå til messen av og til, ettersom vi
har lyst til det. "Kom i hu at du helligholder hviledagen",
dvs. hver hviledag. "Hviledag etter hviledag skal alt kjød
komme for å tilbe for mitt åsyn" (Es. 66, 23). Uten
at det var en alvorlig plikt å overvære den hellige messe
hver søndag, ville forsømmelsene bli så alminnelige
og hyppige at hele det kristne liv etter hvert ville dø bort
blant folket. Bare en alvorlig grunn (lang avstand, sykdom, osv.)
dispenserer fra messeplikten.
Den hellige messe er den veldigste begivenhet på jorden, som
må sammenstilles med Betlehems og Golgatas store begivenheter,
og som vi derfor ikke kan stå likegyldig overfor. Når
Jesus ved et ubegripelig mirakel av sin allmakt og godhet stiger ned
på alteret for å ofre seg for oss og med oss, da skal
vi ikke gjøre som om det ikke vedkommer oss. En som ringeakter
den hellige messe, ringeakter Paktens blod. Og "hvilken hard
straff fortjener ikke den som ringeakter Paktens blod" (Hebr.
10, 29)?
Kom trofast til den hellige messe, og kom alltid tidsnok, dvs. før
messens begynnelse. Den hellige handling krever forberedelse. Det
er en sørgelig mangel på liturgisk ånd når
en mener å kunne unnvære de innledende bønner som
skal sette oss i det rette sinnelag til å ta del i de hellige
mysterier. Når en er innbudt til en verdslig fest, sørger
en nok for å være i tide. Men skal du da være mindre
høflig overfor Jesus, som innbyr deg til sitt himmelske gjestebud?
Å overvære den hellige messe må være vår
glede. En god katolikk burde ikke spørre: Hvor ofte må
jeg overvære den hl. messe, men hvor ofte kan jeg overvære
den hl. messe? Måtte vi iallfall ha den samme lengsel etter
helligdommen som den fromme israelitt, hvis tabernakel bare var et
skyggebilde av våre gudshus. "Hvor elskelige dine boliger
er, hærskarenes Herre! Min sjel lenges og vansmekter av lengsel
etter Herrens forgårder. Mitt hjerte og mitt kjød roper
med fryd til den levende Gud. Spurven har jo funnet seg et hus, og
svalen et rede, hvor den legger sine unger. Dine altre, hærskarenes
Herre, min konge og min Gud. Salige er de som bor i ditt hus, Herre;
de skal bestandig love deg" (Salm. 84).
Ja, salige er de som trofast oppfyller sin søndagsplikt. Fordi
- som det gamle ordspråk sier - "som din søndag
er, skal din dødsdag være".
Tilbake til oversikt
|