INNLEDNING
Jesus er ikke kommet til verden for å sette i gang en løs
religiøs bevegelse. Av mange steder i den hellige Skrift fremgår
at Han ville forene de troende til et samfunn (en "kirke",
et "rike", en "hjord", et "legeme"),
hvor alle har "én træ (Ef . 4, 5; Joh. 17, 20 23;
Rom. 1, 12). Jesus er den "store hyrde" (Hebr. 13, 20; Esek.
37, 24. 25), "fredsfyrsten" (Es. 9, 6), som skulle "samle
Guds barn til ett" (Joh. 11, 52), "bringe dem sammen som
får i en kve" (Mik. 2,12). Han vil enhet i troen, "for
at vi ikke skal være umyndige barn og la oss kaste og drive
om av enhver lærdoms vind" (Ef. 4, 13 14). Kristi rike
skal ikke være oppdelt i sekter, fordi "Gud er ikke forvirringens
Gud, men fredens Gud" (1. Kor. 14, 33), og "hvert rike som
er splidaktig med seg selv, blir ødelagt" (Luk. 11, 17).
Til grunnleggelsen og utbredelsen av sin kirke innsatte Jesus apostlene,
som inntil verdens ende fortsetter sitt lederskap gjennom de biskoper
som har sin sendelse fra dem (ved den apostoliske suksesjon).
[Angående bispeembetet og nødvendigheten av den apostoliske
suksesjon henvises til vår avhandling: "Kirken".]
Men for at biskopene kan opprettholde Kirkens enhet, er det nødvendig
at de selv danner en innbyrdes enhet. Og dette er bare mulig ved at
én blant dem har den øverste ledelse. I hvert samfunn
må det være én som står i spissen (konge,
president, formann, direktør, general for en armé, kaptein
for et skip, osv.). Og fremfor alt er dette påkrevet i et verdensomfattende
trossamfunn, hvor enheten skal bevares blant så mange styrere
(biskoper). Erfaringen viser at pavedømmet er uunnværlig
for den kirkelige enhet. Og siden Jesus vil at det skal være
en kirkelig enhet, hvorfor skulle det da være vanskelig å
tro at Jesus har innstiftet pavedømmet?
Vi kristne, som tror på Inkarnasjonens mysterium, nemlig at
Guds Sønn er blitt menneske, må ikke forundre oss over
at Han har gitt sitt rike formen av et menneskelig samfunn. Kristi
rike er nok ikke av denne verden, dvs. av politisk art (dets opprinnelse
og formål er overjordisk). Men det skal være et rike i
verden med menneskelige styrere, og for enhetens skyld vil Kristus
også bruke det menneskelige middel at én av styrerne
står over de andre.
Pavedømmet er ikke i strid med at Kristus selv er "hodet
for Kirken" (Kol. 1, 18). Han er Kirkens usynlige overhode. Men
for at biskopene kan være enige i troen trenges det et synlig
overhode, som de alle må stå i forening med. Pavedømmet
innskrenker ikke Kristi makt, men er - i likhet med alle kirkelige
embeter - bare et middel Han bruker til å utøve sin styremyndighet.
Pavedømmet og Kirken kan ikke skilles fra hverandre. Derfor
er spørsmålet om pavedømmet et av de mest brennende
spørsmål i den kristne religion. "Læren om
den romerske biskops primat (dvs. overherredømme) over hele
Kirken - således skriver den kjente engelske konvertitt William
Palmer - er aksen, som alle andre kontroversspørsmål
mellom den romerske Kirke og de øvrige kirker beveger seg omkring."
At Jesus har innstiftet pavedømmet, vil vi bevise i følgende
punkter:
Deretter vil vi nærmere forklare meningen med den katolske
lære om pavens ufeilbarhet og svare på de innvendinger
som ut fra fornuften og historien rettes mot pavedømmet.
Til slutt følger en oversikt over pavedømmets store
fortjenester for menneskeheten.
ART. 1 OM PETERS PRIMAT
Det finnes få sannheter som Bibelen lærer så tydelig
som Peters primat. Ved et høytidelig løfte har Jesus
forutsagt at Han ville gjøre Peter til Kirkens overhode. I
hele sitt offentlige liv forberedte Han Peter til den lederstilling
Han ville gi ham. Den høytidelige innsettelse fant sted kort
før Jesu himmelfart. Etter Jesu himmelfart opptrådte
Peter faktisk som Kirkens overhode og ble som sådan anerkjent
av de andre apostler og folket.
30. april 2011 - FERDIG BEARBEIDET!
Les hele boka
som pdf-fil.
Eller les den på Wiki HER